شاید این نخستین سوال در ذهنی کسی که الی به حال با سئو آشنایی نداشته باشد بوجود بیاید که اصول سئو چیست؟ مهمتر از پذیرش به این سوال بهتر است به این نکته اشاره نماییم که نباید SEO را «سئو» تلفظ کنیم زیرا SEO گرفته شده از کلمات Search Engine Optimization است و در زبان انگلیسی کلماتی که کوتاهی میشوند باید به صورت جدا منفک تلفظ شوند و تلفظ صحیح آن «اس . ای . او» است و فقط جهت سهولت در شغل «سئو» تلفظ میشود. حال بهتر است به پاسخ سوال «اصول سئو چیست؟» بپردازیم.
یکی از نکاتی که همواره مطرح میشود این است که نگرش درستی در جامعه نسبت به سئو هستی ندارد و مالکان سایتهای اینترنتی و وبمسترها به حقیقت با اصول سئو آشنا نیستند و به همین دلیل نگرش راستی نسبت به بهینه سازی سایت ندارند و به همین علت توقعات نادرستی از سئو خواهند داشت. در این مقاله میخواهیم شما را با نکات گوناگون سئو آشنا نماییم و روشهای مختلف آن را توضیح دهیم تا نهایت استجابت سوال سئو چیست را بدانیم.
سئو چیست
سئو چیست؟
تعریف سئو : سئو یک پروسه نزدیک وقت مانع و یک دانش وسیع است که همش جزئیات آن در حال تغییرند، سئو سایت شما را با موتورهای جستجو اخ میکند الی آنها سایتتان را در صفحات نخست برای کاربران جستجوگر خود نمایش دهد که در نتیجه شما بازدیدهای کاملا رایگان، اصلی و طبیعی گرفتن کنید.
تاریخچه سئو : همان طور که سئو برپایه موتورهای جستجو برقرار است پس تاریخچه آن برمیگردد به زمانی که موتورهای جستجو روی کار آمده بودند؛ سئو تقریبا در میانه ها دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط مدیران سایتها بوجود آمد.
سئو چه سودهای میتواند داشته باشد؟
از آنجایی که موتورهای جستجو ۸۵% (و در بعضی از سایتها بیشتر) از بازدید واقعی و طبیعی سایت شما را برپایی میدهد بهینه سازی یا سئو سایت میتواند سودهای پایین را به شما و سایت شما برساند:
سئو به شما کمک میکند که بازدید کننده بیشتری برای سایت خود جذب کنید.
سئو به شما کمک میکند که با آمارگرفتن و بازدید بالا توسط تبلیغ پول زیادی توسط بیاورید.
سئو به شما کمک میکند که شهرت و اعتبار را برای خود و سایت خود کسب کنید.
سئو به شما کمک میکند که سایتتان را با موتورهای جستجو دگرگون کنید.
سئو به شما کمک میکند که تجارت الکترونیکی (اینترنتی) خود را رونق بخشید.
برای صریح شدن قضیه به نمونه زیر دقت کنید:
فرض کنید شما سایتی دارید که در آن به فروش انواع و اقسام موبایلهای گوناگون میپردازید، در لیست موبایلهای شما iPhone 4S نیز هستی دارد، اگر کاربران منظور خرید این گوشی را داشته باشند واژه ها نظیر:
خرید iPhone 4S
سایت فروش iPhone 4S
خرید آیفون ۴ اس
خرید آیفون ۴S
و صدها واژه دیگر را که به اصطلاح Query میگویند را جستجو میکنند، آیا سایت شما در فهرست پیشنهادهای اول موتور جستجو پیمان دارد؟ آیا سایت شما در صفحه نخست قرار دارد؟ اگر پاسخ بله هست باید شاد باشید که موتورهای جستجو با سایت شما دوست هست و سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است و اگر پاسخ خیر است بهتر است به فکر بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو باشید تا با اینکار در صفحه اول موتورهای جستجو قرار بگیرید، بازدید اکثریت داشته باشید و برآیند اینکه فروش بیشتری توسط آورید.
بهینه سازی سایت به سه روش سفید، سیاه و خاکستری صورت میگیرد:
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید
۱ – SEO White Hat – سئو کلاه سفید: سئوی کلاه سفید، بهترین و پراستفاده ترین گونه بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است که توسط مدیران سایتها استفاده میشود، بهینه سازی سایت با استفاده از این گونه توصیه شده زیرا بهرهگیری از این روش نه فقط به سایت شما ضربه نمیزند بلکه یک طریق کاملا درست و استاندارد برای موتورهای جستجو است و موتورهای جستجو این روش را تاکید میکنند.
سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه
۲ – SEO Black Hat – سئو کلاه سیاه: نوعی از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که با فریب دادن و تخطی از قوانین آنها و سایتی که برای کاربران مفید نیست به چهره کاذب با موتورهای جستجو برادر کنند و بازدید اکثریت از آنها دریافت کنند.
تذکر : این گونه سئو هرگز رهنمود نمیشود! زیرا موتورهای جستجو دائم در کوشش هستند الی وبسایتهایی را که از نوع بد و سیاه بهینه سازی شده باشند معرفی کرده و جریمه سازند؛ بیشتر سایتهایی که از این روش برای بهینه سازی سایت خویش کاربرد میکنند شناخته شده و جریمه میشوند.
سئو کلاه خاکستری
3_ Gray Hat SEO_ سئو کلاه خاکستری: اگر از روش کلاه سفید بهرهگیری کنید در کلمات کلیدی رقابتی سررسید زیادی میبرد تا به نتیجه برسید، به کارگیری طریق کلاه سیاه هم شما را با خطر جریمه و پنالتی شدن روبرو میکند پس در این موارد بعضی کارآزمودگان سئو از روشی استفاده میکنند که به سئو کلاه خاکستری نامی است.
همان طور که از نامش پیداست این شیوه ترکیبی از دو روش پیش است و تلاش میکند گوگل متوجه ترفندهای افزایش رتبه سایت نشود. بهرهگیری از این طریق به سبب ریسک بالا رهنمود نمیشود.
چگونگی سئو سازی سایت از روش SEO White Hat بدست سئو ۲۴ در مقالههای بعدی منتشر میشود. امیدواریم که با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی در باره سئو توسط آورده و با مفهوم سئو اغلب آشنا شده باشید. در ضمن سئو مراحل زیادی دارد که در پیوسته به آن خواهیم پرداخت.
مراحل سئو سایت چیست؟
شخص یا شرکتی که می خواهید کار و جنبش سئو را انجام دهید و رتبه سایت در گوگل را شفا بخشد، باید مراحل مختلفی را طی کند تا این رخداد بیفتد. در عقیده داشته باشید که شرکتها و سایتهای مختلف اهداف متفاوتی از فرآیندهای سئو را پیگیری میکنند. بعضی از سایتها به دنبال افزایش بازدید سایت هستند و بعضی سایر به دنبال افزایش فروش هستند. به راستی افزایش ورودی از گوگل همواره به معنای افزایش فروش نیست و با هم تفاوت دارند، با پروا به هدفی که یک پروژه سئو به تعقیب دارد، مراحل پیشه نیز میتوانند تغییر کنند. در حال کلی مراحل سئو سایت عبارتند از:
تحلیل بیننده و تحلیل رقبا
برنامه ریزی و هدف گذاری
انتخاب واژه ها کلیدی
تولید محتوای پیوسته و هدفمند
انتشار مطالب و لینک سازی
تحلیل و اندازه گیری نتایج بدست آمده
همان طور که گفته شد، مراحل سئو برای سایتهای مختلف در حوزههای مختلف متفاوت است، ممکن است یک سایت خبری، صرفا به دنبال افزایش ورودی از گوگل بر روی خبرهای روز باشد و یک سایت فروشگاهی برایش اهمیت دارد که برای کلمات خاصی ورودی بگیرد. امیدواریم که با توضیحاتی که در این نوشتار دیتا شد پاسخ سوال «اصول سئو چیست؟» را اخذ کرده باید، در نظر داشته باشید که این مطلب با سوالات و نظرات شما عزیزان کامل میشود و اگر سوالی در مورد سئو دارید می توانید آن را برای ما ارسال کنید لغایت به آن پاسخ دهیم.
درباره این سایت